Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

fredag 9 augusti 2013

No man is an island

Vämjelsen kom på femte dagen. Vämjelsen vid romantiken, sanden (överallt, i varje söm, små fina sandkorn), vid... dig. Ytterligare en dag i paradiset. Ytterligare en karbonkopiedag, från ananasjuicen till den grillade fisken med olika såser. Varje dag: samma olika såser. Vi satt där under palmen och läste våra medhavda böcker, de som gjort att vi vunnit resan: jag Donne och du Duras – såna muntergökar är vi – och var det inte så att jag nästan vämjdes vid gamle John Donne också? Att han kom med i samma paket som de vadstumma kärlekspromenaderna runt atollen (varje promenad tog tjugoåtta minuter), de skavande, lojt lustlösa försöken till nattlig intimitet (sand mot sand och skör rödbränna), de stillastående akvarietankarna vid snorklingen på revet... Det var absolut det som var värst: känslan av att få intellektet bortsvett av sol och hav och leda.

Nu satt vi i taxibåten, vi och tre andra par som varit på öde ö-semester. Ett par per resort (och så personalen, förstås).
Fantastiskt, eller hur? sa en av de andra och hennes ögon var desperata kratrar. Till min fasa kände jag igen mig.
Mmmm, det är nog det mest romantiska jag varit med om, hjälpte du tappert till. Jag ville inte se dina ögon men jag visste ju att vi blivit zombies allihop.
Då vände sig en slank kvinna med brun knut i nacken över relingen och sa dröjande:
Sociologiskt blir det förstås ganska intressant. Man undrar hur länge det skulle ta innan...
Där blev hon avbruten av sin man.
Ja, vi hade med oss schacket. Det gav mycket nöje på kvällarna.
Vi blev tysta. Sju zombies och en Virginia Woolf-lookalike och den maldiviska Karon förstås, han som skulle försöka föra oss till de levandes land igen. Till en flygplats, en tidning, kanske en bar där man kan utbyta tankar med en främmande människa och därmed ofrämliggöra sig själv?

(Utmaning: ”ö”. Tack, Pärlan, för isnpiration)

6 kommentarer:

  1. Hedrande att få inspirera till en så bra text! Fruktansvärd semester, måste jag säga.... Älskar dina formuleringar! Stillastående akvarietankar och karbonkopiedag.

    SvaraRadera
  2. Den sköra rödbrännan. Att ofrämliggöra sig själv-å, det önskar jag att jag sjölv kommit på.

    SvaraRadera
  3. Härlig beskrivning av förväntningar under semesterresor man inte orka leva upp till, karbonkopiedagar, ser all-inclusivebuffén framför mig, same procedure as last year och det glättiga om hur fantastiskt allt har varit. Ibland är det dock skönt att få vara zombie en stund och låta tankarna få vila. :)

    Tack för hisstipset häromdagen förresten. Ska genast börja åka hiss så fort jag får en chans. Vardagsmotion är överskattat. :)

    SvaraRadera
  4. Huva, den båten vill jag inte åka med. Är rädd för zombies.

    SvaraRadera
  5. Ibland när jag läser dina texter så känns det som om jag skulle vilja vara i ditt huvud se hur du får dina tankar inte utan att det är intressant det måste vara cirkulära tankar inga led tankar där inte :)

    SvaraRadera